tisdag 16 december 2008

sverigedemokratens ansikte

Var hos min barndomsgrannfru på adventsfika i söndags och fick träffa hennes nya man (pojkvän, käraste, särbo, gubbe osv, det finns inget bra namn!). Han verkade social och rätt trevlig. Tills han skulle berätta en grej och började prata om negrer. What?!?! Han kan inte ens skylla på att han är för gammal för att lära om, han är väl cirka 50 år. Man säger inte så om det inte är något nedlåtande man vill säga, vilket det såklart också var! Jag satte en knäck i halsen av förvåning, jag trodde verkligen inte.. eller gjorde jag kanske det? Med tanke på barndomsgrannarnas övriga åsikter hade jag väl kunnat ana? OMG jag befann mig i ett sverigedemokrathem! När sen min barndomsgrannes kompis som är 22 år också pratar om "den där negern" kändes det som jag befann mig på ett klubbmöte där jag inte ville vara med. Jag brukar undra vilka det egentligen är som röstar på sverigedemokraterna, hur ser dom ut? Vad jobbar dom med? Vad äter dom till middag? Jag fattar ju också att dom finns överallt men nu har sverigedemokraten fått ett ansikte för mig. (Ja, det är helt logiskt och korrekt att döma någon som sverigedemokrat efter ett uttalande med ordet "neger" i)

Inga kommentarer: